ردیابی
موضوع غم وشادی در
هزاره ادب پارسی
بخش اول
محمدحسین بهرامیان
عضوهیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد استهبان
انعكاس
صریح اندیشه های زروانی ،
مسیحی
، مانوی ، هندی
و...در
آثار شاعران و نویسندگان قرون بعد از اسلام
به خلق اندیشه های
جبرگرا
انجامیده است . اشعار اولین شاعران پارسی گو ، از جمله محمد بن وصیف ،
فیروز مشرقی ، ابوسیلك گرگانی و شاعران دوره
های
بعد از این گونه تفكرات بی تأثیر نبوده است .
كریستین سن
می نویسد : در تحت تأثیر تفكرات جدید ( یعنی افكار
مسیحی
، مانوی ، هندی ) آن خوش بینی كه بنیان دین زردشتی و محرک
مردمان به كار و كوشش بود پژمرده و گسیخته شد . میل زهد و ترك دنیا كه در
فرقه های
مخالف آیین زردشت ، رواجی تمام داشت رفته رفته وارد آیین زردشتیان گردید و
بنیان این دیانت را برانداخت .. در این وقت زروانیت كه در عهد ساسانی شیوعی
یافته بود موجب شد كه مردمان اعتقاد به جبر پیدا كرده و این اعتقاد
به
منزله زهری جانگزای بود كه
روح مزدیسنی
قدیم را از پای درآورد .
تأثیر
چنین اندیشه هایی خصوصا از
اوایل قرن چهارم ،
در آثار شاعرانی چون رودكی سمرقندی و شهید بلخی كاملا مشهود است :
شاد
زی
با
سیاه
چشمان
شاد
كه
جهان
نیست
جز فسانه و باد
ز
آمده
تنگ
دل
نباید
بود
وز
گذشته
نكرد
باید
یاد
ای آن
كه
غمگنی و
سزاواری
و
اندر نهان سرشك همی باری
رفت
آنك
رفت
،
آمد
آنك
آمد
بود
آنچه بود خیره چه غم داری
آزار
بیش
بینی
زین
گردون
گر
تو
به
هر
بهانه
بیازاری
شهید
بلخی :
اگر غم
را چو آتش دود
بودی
جهان
تاریك
بودی
جاودانه
در این گیتی سراسر گر
بگردی
خرد
مندی
نیابی
شادمانه
توجهات
خاص فردوسی بزرگ به فرهنگ ایرانی ، شعر او را در دو راهة تفكرات زروانی و
مزدایی قرار داده است . خرد وزری پیرطوس ، او را از
ابراز
نظرات عاطفی افراطی و احساسی باز داشته و او به فراخور موضوع
،
در اوایل یا ما
بین داستان خود به
بیان موضوعاتی می پردازد
كه رنگ و بویی كاملا عبرت آمیز و اندیشه ور دارد . بی اعتباری دنیا ،
كوتاهی عمر ، جدال با سرنوشت و زمان ، از مهمترین موضوعات مطرح شده در
اشعار اوست .
بیا
تا
به
شادی
دهیم
و
خوریم
چو
گاه
گذشتن
بود
بگذریم
چه
بندی
دل
اندر
سرای
سپنج
چه نازی به گنج و چه نالی
زرنج
تأثیرات
زبان و اندیشه حكیم خراسان بر شاعران دوره های بعد خصوصا خیام نیشابوری
كاملا مسلم و آشكار است :
خیام
نیشابوری به
دلایلی معروفترین شاعر این حوزه به شمار می رود . عدم عدول خیام از چنین
اندیشه هایی و تأكید تمام او بر چنین تفكرات عبرت آمیز ،در عین حال یأس
آلوده و سیاه ، او را به عنوان شاعری صاحب سبك معرفی كرده است . چون و چرا
در كار خلقت ، انكار
برخی از مبانی دینی و اعتقادی ، جبرگرایی ، ناتوانی انسان در برابر مرگ از
مؤلفه های معنایی شعر خیام به شمار می رود
. خیام انسان را از درك راز و رموز
هستی عاجز دانسته و او را به شادخواری و لذت جویی دعوت میكند :
تا كی غم این خورم كه دارم
یا
نه
وین
عمر به خوشدلی گذارم یا نه
پركن قدح
باده
كه
معلومم
نیست
كاین
دم
كه
فرو برم
برآرم یا نه
گروهی
در تعداد رباعیات خیام و حتی در اینكه شخصی به نام خیام اصولا وجود داشته
است یا نه تردید روا
داشته اند . به عقیده ما حتی اگر
چنانکه
برخی اذعان كرده اند خیام وجود خارجی نداشته باشد اما چیزی تحت عنوان
تفكرات خیامی وجودی كاملا آشكار و مسلم دارد . تفكراتی كه در قرون بعد ،
شعرشاعرانی
چون حافظ ، سعدی ، جامی ، صائب و دیگران را تحت تأثیر قرار داده است .
ابوبكر
عتیق نیشابوری
همشهری خیام ، در قصص قرآن
و در بیان خلقت آدم و
با اعتقادی راسخ این واژگان
را رقم می زند : آنگاه خدای تعالی بر آن گل آدم
(ع) چهل روز باران اندوهان بارید تا آغشته گشت و آنگاه یك
ساعت باران شادی بر آن بارید .
سالها
بعد ، رشید الدین میبدی كه آموخته های خود از
پیر
مناجات خواجه عبداله
انصاری را بر بیاض كاغذ می ریخت در كشف الاسرار خود
چنین
نوشت : در فراق دوست چندان گریستن باید كه وهمت
چنان افتد كه با اشك آمیخته است و با قطرات اشك در كنارت خواهد افتاد
.
عطار
نیشابوری برتری انسان بر قدسیان را وجود درد در آدمی می داند :
قدسیان
را عشق هست و درد نیست
درد
را
جز
آدمی
در
خورد
نیست
هر
كه
او
خواهان
درد كار
نیست
از
درخت
عشق
بر خوردار
نیست
گر تو
هستی
اصل
عشق و
مرد راه
درد خواه
و
درد خواه
و
درد خواه
نظامی
گنجوی در همان
زمان در مكانی دور از عطار ،به نظم منظومه های سراسر غم و شادی خود می
پردازد . وی اگر چه با وصف مناظر شادی و بزم
،
شاعری شادمان و طربناك به
نظر می آید اما نه غم و نه شادی هیچیك را شایسته دل بستن نمی داند :
رها كن
غم
كه دنیا غم نیارزد
مكن
شادی كه شادی هم نیارزد
مقیمی
را كه
این
دروازه
باید
غم
و شادیش
را
اندازه
باید
از
آن سو ، خاقانی شروانی
دیگر شاعر سبک آذربایجانی
با زبانی سترگ مرثیه
خوان زندگی است . مرثیه كافی الدین و مرگ فرزند ، عبرت آموزی های
ایوان
مداین و قصیده ای كه در غم نان پرداخته است هرگز او را از شادمانگی رخساره
صبح غافل نكرده است :
مرا
صبحدم شاهد جان نماید
دم
عاشق
و بوی پاكان نماید
مگر صبح بر اندكی
عمر
خندد
كه دارد
دم سرد و خندان نماید
افصح المتکلمین سعدی شیرازی
شاعری عاشق است و آنگاه كه به تغزل می پردازد جز خوبی و زیبایی معشوق نمی
بیند .
بخش دوم این مقاله در صفحه
بعد