عبارت مثلی بالا که مصطلح میان عارف و عامی است در مواردی به کار می رود که
دوست و آشنایی پس از دیرزمان به ملاقات و دیدار آمده و اصولاً همین رویه را
تعقیب کند و دیردیربه سراغ دوستان و بستگان آید . یا کسی وامی را که گرفته
مسترد نکند ، و یا بالاخره کسانی که مالی را به رعایت گیرند و باز نگردانند
و... در این گونه موارد اصطلاحاً و از باب تمثیل و کنایه گفته می شود حاجی
حاجی مکه و یا به عبارت دیگر می گویند حاجی حاجی را به مکه ببیند که البته
صورت اولیه به علت روانی و سهولت و ایجاز کلام بیشتر مورد استفاده قرار دارد
.
به طوری که می دانیم کلمه حج از لحاظ ریشه لغوی به معنی :" آهنگ کردن به چیزی
" است ولی در شریعت ، قصد به سوی بیت الحرام یعنی کعبه است با شرایط معلوم .
یا به عبارت دیگر لفظ حج اطلاق شده است بر: قدوم به سوی مکه و زیارت مکه
بدانسان که در شرع وارد است . حج بر چند قسم است که از همه معمول و مهمترحج
تمتع و حج عمره است .
حج عمره جنبه استحباب دارد و آن را حج اصغر نیز می گویند که آن را چهارعمل
است احرام ، طواف ، سعی بین صفا و مروه ، حلق .
حج تمتع عبادتی است که اقدام بدان در صورت وجود استطاعت مالی و صحت مزاج و
امنیت ، واجب ، و هر شخص بالغ و عاقلی مکلف است در تمام عمر یک مرتبه آن را
اتیان کند . حج تمتع از اعمال ذیل مرکب است :
1. احرام ؛ 2 . طواف خانه کعبه هفت مرتبه ؛ 3 . نماز طواف دو رکعت ؛ 4 . سعی
بین صفا و مروه هفت مرتبه ؛ 5 . توقف درعرفات یک شب ؛ 6. توقف در مشعر یک شب
؛ 7 . توقف در منی ؛ 8 . قربانی در منی ؛ 9 . رمی جمرات در منی ؛ 10 . بازگشت
به مکه معظمه و هفت مرتبه طواف خانه خدا و طواف نساء و خروج از لباس احرام و
حاجی شدن .
بدیهی است زایران سفر مکه موظف اند قبل یا بعد از انجام مناسک حج ، به
منظورادای احترام ، از مدینه منوره هم دیدار کرده مرقد مطهرحضرت خاتم
المرسلین (ص) و قبرستان بقیع و سایر مشاهد متبرکه در آن منطقه را نیز زیارت
کنند تا حج آنان کامل گردد نمانده باشد که زیارت نکرده و مراسمی را که در کتب
ادعیه و مناسک مندرج است انجام نداده باشند .
به طوری که مسلمین قاطبتاً علم و اطلاع دارند علت العلل فلسفه حج که بر همه
مسلم مومن مستطیع متمکن واجب و فرض لازم گردیده این است که با هم دیدار کنند
، به خلق و خوی یکدیگر آشنا شوند ، موانع و مشکلات موجود را در میان گذارند و
به طور خلاصه در اتحاد و انسجام جامعه مسلمین سعی بلیغ مبذول دارند .
در عصر حاضر زایران ایرانی خانه خدا علی الاکثر با هواپیماهای سریع السیر به
کشور عربستان سعودی رهسپار می شوند که طول زمان پرواز آنان در مدت رفتن و
بازگشتن ، روی هم رفته بیش از چند ساعت طول نمی کشد به همین جهت حاجیان مناطق
مختلفه ایران در طول مدت عمر خویش چند و بلکه چندمین بار می توانند به مکه و
مدینه مشرف شوند و دیدار تازه کنند .
به علاوه ارتباطات بین المللی پست و تلگراف و تلفن و علم جدید اینترنت
سرتاسری ایران نیز مانع از تداوم دوستی و آشنایی آنان نمی شود ، ولی در قرون
قدیمه که ناگزیر بودند با اسب و قاطر و شتر و کجاوه از صحاری سوزان و
بیابانهای بی آب و علف عبور کنند این مسافرتها بین چهار الی شش ماه طول می
کشید تا اگر احیاناً از گردبادهای بنیان کن و دستبرد قاطعان طریق و حرارت
سوزان و عطش جانکاه و بی آبی و جز اینها ، جان سالم به در می بردند به زیارت
خانه خدا و مدینه النبی نایل آیند .
با توجه به علل و جهات گوناگون حجاج ایرانی که از گوشه و کنار ایران در مکه
دیدار می کردند چون امکان دیدار و ملاقات در ایران برای آنان میسر نبود –
زیرا هر کدام به دیار خویش می رفتند – لذا هنگامی که مراسم حج برگزار می شد و
آهنگ بازگشت به وطن و زادگاه خود می کردند پس از تودیع و خداحافظی از باب طنز
و طیبت و در لفافه تعریض و ظرافت ، و گاهی هم به جد و حقیقت به یکدیگر می
گفتند حاجی حاجی مکه ، یعنی دیگر امکان دیدار و ملاقات به دست نمی آید مگر
آنکه دست تقدیر و سرنوشت بار دیگر تدارک سفر حج کند و در مکه معظمه و مدینه
منوره یکدیگر را ببینیم و خاطرات شیرین گذشته را تجدید نماییم .