ویرجینیا ولف کار نویسندگی حرفه ایش را از سال 1915 با
انتشار نخستین رمانش"سفر خارج" آغاز کرد که نوشتنش هفت سال به درازا کشیده
بود.این رمان کمابیش قراردادی است ولی در آثاری که پس از آن انتشار یافت به
ویژه اتاق جیکاب(1922) و خانم دالووی و طرف فانوس دریایی(1927) و
امواج(1931) و بین پردهها (1941) ، ویرجینیا ولف روزبهروز شیوههای
نامتعارفتری برای نشان دادن خویش از"زندگی" و "واقعیت" پدید آورد.او در
مقاله"آقای بنت و خانم براون" ناخرسندی بسیار خود را از"واقعیت" دنیای قصههای
نویسندگان ناتورالیستی مانند جان گالزورذی و هربرث جورج ولز و آرنولد بنت
بر زبان آورد.او در جای دیگری میگوید:"زندگی مانند چراغهای تزیینی متقارن
دو طرف درشکه نیست.هاله نوری است، محیط شفافی است که ما را از آغز تا فرجام
ذهن در بر می گیرد."برای رخنه در این محیط ،برای نشان دادن "خود زندگی" ،
باید به "جریاناندیشه ،جریان سیال ذهن" دست پیدا کرد که محمل ذهنی آن
است.در پی این هدف ،وولف روزبهروز بیشتر از ظواهر زدوبه جستجوی ساختار
داستانی پرداخت که"به طور معجزهآسایی بدون دیوار و پله هم قابل سکونت"
بود.این تلاش وی موجب شد دوست و منتقدش ادوارد مورگان فورستر از خود بپرسد
آیا او تند نرفته است:"نه داستانی میگوید نه پیرنگی می بافد.یعنی میتواند
شخصیتی بیافریند؟" شخصیتی در نخستین رمان او می گوید:"میخواهم رمانی
بنویسم درباره سکوت،درباره چیزهایی که مردم نمیگویند." در رمان ماقبل
آخرش امواج به این مقصود بسیار نزدیک می شود.آرزوی زدودن"همه تفاله و مردگی
و پیرایه" و "ارائه تمام لحظه،هر چه در بر دارد" در خاطرات نویسنده او
برآوردن نزدیک می شود.نشانی از داستان و پیرنگ و گفتگو و شخصیتپردازی(به
معنی رایجشان) بر جای نمی ماند.در عوض ،جریان افکار و احساسات شش شخصیت را
داریم که بصورت رویایی عرضه می گردد.
نوشتن همه زندگی وولف بود و به معنایی کاملا حقیقی ،ماییه دوام او در برابر
جنون و مرگ.
اگر امواج یک" رمان" نامتعارف بود ، نقش روی دیوار یک"داستان" نامتعارف است
و شیوه او را به زیبایی نشان می دهد.راوی که پیداست خود وولف است ،نقشی را
روی دیوار به خاطر میآورد.نقش چه بوده است؟در پایان به آن پی می بریم و
گویی پیرنگ همین بوده است.ولی نکته پیرنگ نیست،همچنان که ارضای چنین
کنجکاوی نیز هدف زندگی نیست.نکته این است که آن نقش ،گرانیگاه خیل وسیع
تداعیهای آزادی می گردد که از شکسپیر تا حقوق زنان را دربرمی گیرد اما همه
به همان پرسشهای بنیادین هنر وولف برمی گردند: چیستی واقیت و خود
زندگی."اگر برخیزم و معلوم کنم که نقش روی دیوار در واقع سر یک میخ است،چه
عایدم می گردد؟ دانش؟دانش چیست؟"او با این پرسش دانش شناسانه بازی میکند.اما
زندگی چه؟"پس اگر بخواهیم زندگی را با چیزی مقایسه کنیم،باید آن را تشبیه
کنیم به پرتاب شدن در تیوب با سرعت پنجاه مایل در ساعت و فرود آمدن در
انتهای دیگر بدون حتی بدون یک سنجاق باقی مانده در موها!پرتاب شدن به
پیشگاه خدا سرتا پا برهنه!"ولی این نقشها مانند دانه شنی که صدف برگردش
مروارید میسازد،هستههای هنر وولف و پیوند ناپایدار او با سامانمندی و
تندرستی بودند.او در سال 1941 خود را در رود اوز غرق کرد.چنان که داستان می
گوید:الیاف یک به یک زیر فشار سرد گزاف زمین پاره میشوند