(ملكوت شكینا)(108)
در پایان به بعضى از وجوه اشتراك و افتراق عرفان یهودى و عرفان گنوسى مىپردازیم؛
نخست، اینكه تقابل خداى متعال و خداى صانع جهان در هر دو مكتب وجود دارد.
دوم، تقابل میان جسم و روح كه به موجب آن، جسم دانى و روح عالى است با این
تفاوت كه در تفكر گنوسى، جسم به قدرى شر است كه جهت نیل به رستگارى باید
روح را از زندان تن رها ساخت، اما در عرفان یهودى، رستاخیز جسمانى هم مطرح
است و در واقع جسم مَركب روح است. سوم، فرشتهشناسى و كیهانشناسى در هر دو
وجود دارد، اما قدرت فرشتگان در عرفان یهودى بیشتر از مكتب گنوسى است.
چهارم، وجه عدمى خدا(109) بسیار شبیه خداى بیگانه گنوسیه است. پنجم،
سفیروتها یا جلوههاى دهگانه نور كه از وجه عدمى خدا صادر مىشوند، شبیه
ائونها و نظریه صدور گنوسیه است. ششم، در میان جلوهها و تجلیات یا سفیروت،
ثنویت جنسى وجود دارد؛ درست مانند ثنویتى كه در میان ائونهاى گنوسیه كه در
ملأ اعلى وجود دارند. هفتم، آدام قدمون یا آدم قدیم در عرفان یهودى شبیه
آدم قدیم گنوسیه است. هشتم، هبوط آدم از بهشت و حضور الهى شبیه هبوط
سوفیاست كه خود، ذرهاى الهى بوده و به عالم جسمانى هبوط نموده است. نهم،
در عرفان یهودى وجود مسیحاى نجاتدهنده، نجات نهایى را میسر مىسازد و عالم
به وحدت اولیه مىرسد. در گنوسیه هم، ظهور مسیحا باعث نجات و وحدت و
همبستگى اجزا عالم مىگردد.
نتیجه
در دوران هلنیسم در میان یهودیان، اندیشمندانى متأثر از هلنیسم پرورش
یافتند كه به حق مىتوان آنها را گنوسى نامید؛ هرچند كه مشرب گنوسى آنان
ویژگى یهودى خود را داشت. جلوههاى نخستین آن كه در سنتهاى باطنىِ مكتوبات
مكاشفهاى یهود و در طومارهاى بحرمیت قابل مشاهده است، در اندیشههاى
عرفانى ربىهاى دوران تلمودى و در عرفان مركبه، كاملتر شده و در كتاب
یهیرا و در عناصر گنوسى كتاب بحیر و سپس در مكتب زوهر به اوج خود رسید. نمىتوان
با قطعیت تعیین كرد كه آیا ابتدا گنوسیه بر یهودیان تأثیر گذاشتهاند یا
اینكه تأثیر از حلقههاى یهودى بر گنوسیه بوده است. تلاشهاى زیادى شده
است تا خاستگاه تفكر گنوسى را یهودیان قلمداد كند. براى اثبات این موضوع
دلایلى وجود دارد، اما به طور كلى این دلایل قانعكننده نیستند.
منابع
لغتنامه دهخدا، مقاله ?گنوستیسیزم?، جلد 41.
دایرةالمعارف فارسى، جلد دوم، بخش اول، مقاله مذهب گنوسى
مجتبایى، ف، ?مقاله آدم? در دایرةالمعارف بزرگ اسلامى، تهران، مركز دایرة
المعارف بزرگ اسلامى، 1374، جلد اول.
ناس، جان، تاریخ ادیان، مترجم: على اصغر حكمت، تهران، انتشارات و آموزش
انقلاب اسلامى، 1370.
Cohen - Sherbok, Dan & Lavinia, Jewish & Christian Mysticism, New York,
Continuam, 1994.
Epstein, I, Judaism, London, Penguin Books.
Guispel, Qilles, \"Gnosticism from its Origins to the Middle Agis\", in
Encyclopedia of Riligion, M. Eliade(ed.), New York, Mac Millan, 1987,
vol. 5.
Jonas, Hans, The Gnostic Religion, Boston, beacan, 1966.
Macrae, G.w, \"Gnosticism\", in: New Catholie Encyclopedia, Madonald(ed.),
New York, 1967, vol.6.
Mojtabai, F, \"The Iranian Background of the Judeo - Christian Concept
of Raz/Mysterion\", Mihr-o-dad-o- Bahar (Memorial Volume of Dr. Mehrdad
Bahar), Anjuman-e- Atharo \"Mafakher\"-e Farhangr, Tehran, 1377 sh.
Scholem, G. G. kabbalah, in: \"The Encyclopedia Judaica\", cecil
Roth(ed.), Jerusalem, 1979.
Scholem, G. G., Major Trends in Jewish Mysticism, New York, Schocken
Books, 1954.
Scholem, G. G. \"Merkabah Mysticism\", in The Encyclopedia Judaica,
cecil Roth(ed.), Jerusalem, 1979.
Schott, R. B. Y, \"Wisdom Literature\", in Ibid, vol. 16.
Schott (walter), M. A., \"Gnosticism\", in: The Encyclopedia of Religion
and Ethics, James Hastings (ed.), Edinburgh, vol.6